سینماسینما، عباس اقلامی
شاید این جمله تکراری باشد که نتیجه تلاش اشکان رهگذر در ساختن فیلم «آخرین داستان» در قالب انیمه فراتر از استانداردهای ساختن فیلم در این گونه سینمایی در ایران است. اما این تکرار چیزی از ارزش واقعیت ماجرا کم نمی کند که رهگذر با تلاش خود در میان انواع محدودیت های موجود برای ساخت چنین اثری، فیلمی ساخته که توانسته نظرهای بسیاری را در سطح داخلی و جهانی به خود جلب کند.
فیلم «آخرین داستان» خوانش تازه ای از اسطوره ای ایرانی در شاهنامه است که با فیلمنامه ای که اشکان رهگذر نوشته و بخش هایی اش را محمد چرمشیر بازنویسی کرده، برای رسیدن به بیانی سینمایی در فرم انیمیشن، روایتی تازه شده است. بدون تردید ماهیت داستان های شاهنامه از چنان پتانسیلی برخوردار است که در قالب انیمیشن و با بهره گیری از امکاناتی که این گونه سینمایی در اختیار فیلمساز می گذارد، دارای جلوه های تصویری ویژه ای خواهد بود که برای تماشاگر جذاب است. همین ویژگی را، البته به اقتضای امکانات فنی موجودش، رهگذر به کار گرفته و با تصویرسازی هایی مملو از رنگ، نورپردازی های سنگین و جلوه های ویژه تصویری و صوتی، سعی در خلق شخصیت های داستان ضحاک ماردوش شاهنامه کرده است تا بتواند موجب برقراری ارتباط داستانش با تماشاگر شود.
رهگذر برای بالا بردن شانس ارتباط گیری و باورپذیری شخصیت هایی که از داستان ضحاک در «آخرین داستان» دارد، از امکان صداپیشگیِ هنرپیشگان حرفه ای سینمای ایران روی کاراکترهای انیمه خود بهره برده است تا این امکان در حاصل نهایی کار بتواند کمک شایانی به همراهی تماشاگر با فیلم کند. در عین حال موسیقی پرحجم و موثر کریستف رضاعی را به کار گرفته است؛ یک موسیقی هماهنگ با اثر که اغلب بههنگام استفاده می شود و روی متن می نشیند. تلفیقی از ژانرهای موسیقایی نواحی و ارکسترال تا سنتی ایرانی و لالایی های کهن اقوام ایرانی که در کنار بافت کهن الگویی داستان، به حفظ یکپارچگی قالب اسطوره ای «آخرین داستان» کمک کرده است.
«آخرین داستان» اما انیمیشن بی نقصی نیست و نقصش با وجود تلاش های بهعملآمده، به میزان باورپذیری فیلم بازمی گردد! تغییرات ایجادشده در داستان اصلی شاهنامه در پی برداشت آزاد از آن و قرار دادن تمرکز اصلی گروه فیلمسازی بر بخش های تصویری و جنبه های انیمیشن فیلم، «آخرین داستان» را دچار روایتی نامنسجم و گاه دور از آنچه در داستان شاهنامه از شخصیت های اسطوره ای کاوه آهنگر، ضحاک و افریدون و… سراغ داریم، کرده است. شخصیت هایی که نهتنها با اصل روایت کهن الگویی که فیلمساز به سراغش رفته، همخوانی چندانی ندارند، بلکه ارتباط همین کاراکترها نیز گاه به لحاظ داستانی مشوش است. اگر هم بپذیریم به اقتضای الزامات دراماتیک و حتی فنی، تغییراتی در پرداخت شخصیت ها ایجاد شده، همین شخصیت های تغییریافته نیز گاه از منطق رواییِ حضور در متن برخوردار نیستند و این برای تماشاگری که با شاهنامه آشناست، نوعی ابهام و فاصله با فیلم ایجاد می کند.
در نگاه کلی به محصول نهایی اما «آخرین داستان» با روایت قهرمان محور در فرم متفاوت خود، برای سینمای ما تجربه ای تازه و درخور تحسین از سوی فیلمسازی ریسک پذیر است که می تواند حرکتی رو به جلو در ساخت انیمیشن در سینمای ایران باشد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انیمیشن «نغمه برگها» و ۱۰ جایزه بینالمللی
- «ژولیت و شاه» دوباره راهی فرانسه شد
- راهیابی انیمیشن «گنج اژدها» به یک جشنواره آلمانی
- «ژولیت و شاه» به پایان مرحله صداپیشگی رسید
- نصرالله مدقالچی صدراعظم ایران شد
- در یک وبینار با موضوع انیمیشن مطرح شد؛ هدف ساختار آموزش انیمیشن فعلی ورود به صنعت نیست
- وبینار «انیمیشن ایران: از آموزش تا صنعت» برگزار میشود
- خوانندگی امید نعمتی برای یک انیمیشن
- اشکان رهگذر داور جشنواره تَف شد/ مستر کلاس کارگردان «آخرین داستان» در جشنواره یونان
- اشکان رهگذر داور جشنواره «فانتازیا» شد
- انیمیشن سینمایی «گنج اژدها» به میفاپیچز جشنواره انسی راه یافت
- رونمایی از پوستر انگلیسی انیمیشن سینمایی «گنج اژدها»
- گفتوگوی فرهاد توحیدی و اشکان رهگذر به بهانه پخش انیمیشن «جبیر»
- بازدید علیرضا رضاداد از استودیو هورخش
- داوران بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»